Dreapta

Faceți bannere pentru cookie-uri accesibile – Actul european de accesibilitate


Actul european de accesibilitate din 2025 (EAA 2025) este pe cale să fie implementat. Companiile din UE trebuie să se asigure că site-urile lor web sau magazinele online sunt concepute pentru a fi fără bariere până la termenul limită de implementare, 27 iunie 2025. Acest lucru afectează și primul punct de contact, bannerul cookie , care trebuie să fie accesibil și persoanelor cu dizabilități. Dar prin ce diferă aceste standarde de accesibilitate de cerințele pentru bannerele cookie deja stabilite de GDPR ? Companiile trebuie să ia măsuri suplimentare?

În acest articol vă vom ghida prin toți pașii necesari pentru ca bannerul dvs. cookie să fie conform EAA și vă vom arăta cum puteți asigura conformitatea cu consentmanager CMP.

Ce este Actul european de accesibilitate din 2025?

Legea europeană a accesibilității, cunoscută oficial sub numele de Directiva (UE) 2019/882 , este o directivă a Uniunii Europene adoptată la 27 iunie 2019 și programată să intre în vigoare la 28 iunie 2025.

Scopul lor este de a crea un cadru pentru accesibilitatea digitală, astfel încât spațiile online precum site-urile web și aplicațiile să fie ușor accesibile și utilizabile pentru toată lumea.

Actul european privind accesibilitatea se concentrează pe produse și servicii cheie pentru persoanele cu dizabilități și asigură că standardele de accesibilitate sunt consecvente în toate țările UE.

Iată categoriile de limitări pe care EAA le evidențiază:

  1. Deficiențe de vedere, inclusiv orbire
  2. Deficiențe de auz, inclusiv surditate
  3. Deficiențe motorii
  4. Tulburări cognitive și tulburări de învățare
  5. Sensibilitate la lumină
  6. Dizabilități multiple

EAA face parte dintr-o inițiativă de sprijinire a Strategiei UE privind drepturile persoanelor cu dizabilități 2021-2030 .

Cine trebuie să respecte EAA 2025 și cum?

Din 28 iunie 2025, produsele și serviciile acoperite de Actul european de accesibilitate trebuie să respecte cerințele EAA .

Companiile ar trebui să verifice reglementările de accesibilitate specifice țării. În unele state membre ale UE se pot aplica cerințe suplimentare.

Actul european de accesibilitate se aplică în general produselor și serviciilor cu accent pe tehnologiile digitale . Principalele sectoare menționate la serviciile din acest regulament includ, dar nu se limitează la:

  1. Servicii telefonice
  2. Servicii bancare
  3. Comerț electronic
  4. Site-uri web, servicii mobile, bilete electronice și toate sursele de informații pentru serviciile de transport aerian, cu autobuzul, feroviar și pe apă
  5. Cărți electronice
  6. Acces la serviciile media audiovizuale (AVMS)

Orice companie care operează în UE sau care furnizează servicii digitale clienților din UE va trebui în curând să respecte aceste noi cerințe de accesibilitate. Micro-întreprinderile pot avea anumite scutiri, dar ar trebui totuși să își facă serviciile accesibile persoanelor cu dizabilități.

Pentru a asigura conformitatea EAA, este important să înțelegeți principiile de bază ale accesibilității stabilite pentru site-uri web și aplicații mobile. Aceste principii pot fi găsite în Directiva oficială EAA și în Directiva (UE) 2016/2102 privind accesibilitatea site-urilor web și a aplicațiilor mobile ale organismelor din sectorul public.

Cele patru principii ale accesibilității pentru site-uri web și aplicații mobile

Un banner cookie accesibil înseamnă că aderă la principiile de bază de perceptibilitate, utilizare, înțelegere și robustețe .

Ce înseamnă aceste principii pentru designul și comportamentul bannerelor dvs. pentru cookie-uri:

  1. Perceptibilitate – Utilizatorii trebuie să poată vedea, auzi sau percepe în alt mod informațiile din bannerul cookie. Bannerul trebuie prezentat astfel încât nicio informație esențială să nu fie ascunsă sau inaccesibilă.
  2. Utilizabilitate – Utilizatorii ar trebui să poată interacționa cu ușurință cu bannerul cookie. Interfața cu utilizatorul ar trebui să permită toate acțiunile necesare fără obstacole, cum ar fi selectarea unei setări, acceptarea sau respingerea cookie-urilor sau navigarea prin opțiuni.
  3. Înțelegere – Limba și aspectul bannerului cookie ar trebui să fie ușor de înțeles. Evitați jargonul juridic complex („jargon legal”). În schimb, utilizați un limbaj simplu și direct pentru a explica opțiunile și implicațiile.
  4. Robustitate – Bannerul cookie trebuie să funcționeze impecabil pe diferite dispozitive și tehnologii. Indiferent dacă utilizatorul accesează bannerul prin intermediul unui telefon mobil, o tabletă sau un computer desktop, bannerul trebuie să se adapteze la diferite dimensiuni de ecran și să suporte diferite tehnologii.

Cum ar trebui să vă proiectați bannerul pentru cookie-uri conform ghidurilor EAA?

Captură de ecran a unui banner cookie cu note text despre cum să îl faceți accesibil

Există câțiva pași importanți pe care ar trebui să le faceți. În primul rând, ar trebui să ajustați aspectele vizuale și funcționale ale bannerului dvs., pe care, de obicei, vă puteți regla în editorul de proiectare al unui CMP – mai multe despre acest lucru în secțiunea următoare. Al doilea pas este unul mai tehnic, dar poate fi finalizat cu un singur clic în consentmanager CMP.

Să venim mai întâi la aspectele de design: în calitate de utilizator al unui pachet CMP consentmanager plătit, aveți acces la o varietate de modele de bannere cookie prefabricate, precum și la opțiuni extinse de personalizare. În cele din urmă, este responsabilitatea dvs. să proiectați aspectul bannerului dvs. de cookie-uri astfel încât să fie accesibil tuturor utilizatorilor.

Aceste cerințe de design și comportament se bazează pe criteriile și tehnicile de succes rapid WCAG ( vezi ghidul WCAG aici ):

  1. Contrast de culoare – Asigurați-vă că textul de pe bannerul cookie-urilor este ușor de citit, menținând un raport de contrast minim de 4,5:1.
  2. Nu transmiteți doar informații prin culori – Designul accesibil necesită informații suplimentare care nu sunt transmise doar prin culoare. De exemplu, butoanele dvs. „Acceptare” și „Respingere” nu ar trebui să fie doar verzi pentru „Acceptare” și roșii pentru „Respingere” fără a afișa textul real.
  3. Accesibilitate la tastatură – bannerul ar trebui să fie complet navigabil cu o tastatură, fără a fi nevoie de un mouse.
  4. Formulare clară – Folosiți cuvinte clare, ușor de înțeles și transmiteți-vă conținutul în mod clar.
  5. Design adaptabil – Asigurați-vă că bannerul dvs. se poate adapta la diferite dimensiuni de ecran, de la dispozitive mobile la computere desktop.
  6. Text alternativ – Dacă bannerul dvs. conține pictograme sau imagini, furnizați descrieri de text alternativ pentru toate elementele care îndeplinesc o funcție sau reprezintă o stare. Acest lucru este esențial pentru utilizatorii care se bazează pe cititoare de ecran.
  7. Renunțați cu ușurință – Asigurați-vă că utilizatorii pot renunța la cookie-uri într-un singur pas, fără a fi nevoiți să navigați prin mai multe ecrane.
  8. Legături – Urmați convențiile web subliniind linkurile și, atunci când este posibil, folosind culori precum albastru pentru a indica interactivitate.

Greșeli care fac ca bannerul de cookie-uri să nu fie compatibil cu EAA (cu exemple!)

Un banner cookie cu un rating slab de accesibilitate poate avea un impact semnificativ asupra experienței utilizatorului pentru persoanele cu dizabilități , ca să nu mai vorbim de amenzile uriașe care pot urma !

În plus față de nerespectarea celor de mai sus, iată câteva greșeli frecvente care pot duce la eșecul bannerului dvs., împreună cu exemple:

Greșeala 1: raport de contrast slab

Raportul minim de contrast de 4,5:1 nu este atins aici. Utilizatorilor cu deficiențe de vedere le poate fi dificil să vă citească bannerul.

Eroare 2: textul este prea mic

Dimensiunile mici ale fontului fac ca utilizatorii să citească și să interacționeze cu conținutul cu dificultate.

Greșeala 3: Nicio opțiune de renunțare imediată

Dacă nu este furnizată o opțiune clară și imediată pentru a dezactiva toate modulele cookie, bannerul poate fi frustrant și inaccesibil pentru utilizatori. Utilizatorii ar trebui să aibă o modalitate simplă de a renunța la utilizarea cookie-urilor.

Cum să activați conformitatea cu EAA în CMP pentru consentmanager

Al doilea pas, puțin mai tehnic, dar destul de simplu, este să activați caracteristica de accesibilitate în bannerul dvs. CMP. Prin activarea funcției noastre de conformitate cu WCAG, sistemul nostru adaugă automat cod la bannerul dvs., ceea ce facilitează interpretarea conținutului pentru cititoarele de ecran și alte instrumente de accesibilitate. Activarea conformității WCAG în sistemul consentmanager activează, printre altele, următoarele funcții:

  1. Căi de navigare mai ușoare pentru navigarea cu tastatură (de exemplu, navigați în banner folosind tasta Tab în loc de mouse)
  2. O mai bună vizibilitate a graficelor (de exemplu, cum funcționează grafica este explicată)
  3. O mai bună atribuire a elementelor funcțiilor (de exemplu, titlurile sunt marcate în mod explicit ca atare)
  4. Lizibilitate mai bună a elementelor funcționale (de exemplu, starea graficelor casetei de selectare este făcută lizibilă)
  5. Concentrarea asupra elementului curent (de exemplu, navigarea cu tastatura rămâne în bannerul cookie-urilor)

Scopul tuturor acestor funcții este de a facilita cititoarele de ecran, browserele și alte ajutoare să facă site-ul web sau bannerul cookie mai ușor de utilizat și citit și, în general, mai ușor de navigat.

Urmați acești pași:

  1. Conectați-vă la tabloul de bord CMP consentmanager .
  2. Accesați secțiunea „Teme”.
  3. Alegeți designul bannerului pentru cookie-uri.
  4. Selectați CMP-ul dvs.
  5. Sub Setări casete, căutați setarea „Activați conformitatea WCAG” (care înseamnă „Linii de accesibilitate pentru conținut web”). Pur și simplu faceți clic pe „Da” pentru a-l activa.
  6. Odată selectat, bannerul dumneavoastră cookie va fi optimizat pentru conformitatea EAA 2025.

Amenzi pentru nerespectarea EAA

Sancțiunile pentru nerespectarea Actului european de accesibilitate pot varia între statele membre ale UE. În Germania, pot fi aplicate amenzi de până la 500.000 de euro și pot duce chiar la blocarea serviciilor . În plus, în urma unei plângeri, orice corecții necesare trebuie făcute imediat.

Este important de știut că de la intrarea în vigoare pe 28 iunie 2025, clienții pot deja să depună o plângere la instanțele naționale sau la autoritățile de protecție a datelor . Amenzile în întreaga UE sunt în general între 2.000 și 500.000 de euro, deși în cazuri grave se poate aplica o pedeapsă maximă de 1.000.000 de euro . Cuantumul exact al amenzii depinde de factori precum gravitatea încălcării și impactul acesteia asupra celor afectați și se bazează pe politicile de aplicare ale fiecărei țări UE.

Concluzie

Urmând pașii de mai sus puteți obține conformitatea EAA. Prin proiectarea bannerului dvs. de cookie-uri pentru a respecta standardele de accesibilitate, nu numai că veți evita potențiale amenzi, dar veți asigura și o experiență web mai incluzivă pentru toți utilizatorii. Datorită funcției de accesibilitate integrate în consentmanager CMP, conformitatea este posibilă chiar și fără mult know-how tehnic!

Odată cu apropierea termenului limită de implementare, acum este momentul să facem aceste modificări.

🍪 Începeți aici cu configurarea gratuită a contului și o probă de 14 zile a planului nostru plătit.


mai multe comentarii

Cookie-Crawler - Standalone-Tool
General, Nou

Buletin informativ 11/2024

Cookie crawler acum disponibil și ca unealtă independentă Cookie Crawler este acum și mai versatil și flexibil! De acum înainte, îl puteți utiliza și ca unealtă independentă – fără a fi nevoie să creați un CMP separat. Opțiunea de sine stătătoare este potrivită pentru clienții care nu doresc (încă) să schimbe bannerul cookie la consentmanager […]
consentmanager Cookie-Audit Grafik

Auditul cookie-urilor pentru site-uri web: cum se face manual sau cu un scanner de cookie-uri

În calitate de operator de site, sunteți responsabil pentru datele utilizatorilor dvs., care sunt colectate și stocate de site-ul dvs. prin intermediul cookie-urilor. Orice cookie care este activ pe site-ul dvs. web poate cauza probleme de confidențialitate – mai ales dacă nu este utilizat în scopul propus sau, mai important, dacă este stocat în browserele […]